Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:4
DNES:355
TÝDEN:1188
CELKEM:779350
Sto let. Je to mnoho, je to málo? Z pohledu života vesmíru je to o něco míň než okamžik, z pohledu života člověka je to o něco víc než celý život. A z pohledu školy? Je málo takových, co se mohou pochlubit takovým výročím. A to mluvíme jen o nové budově. Vždyť škola v Batňovicích - Zálesí je tu s námi již více než tři sta let. A to už je doba, která stojí za připomenutí. A tak se s námi vydejte na krátkou procházku proti proudu času až do dob příběhů a poslechněte si jeden z nich. Poslechněte si příběh své školy, školy v níž jste se možná i vy naučili číst a psát, školy, která možná v dobrém poznamenala i vaše dětství. To, co budete v následujících řádcích číst, není historická studie renomovaných odborníků. To jen pár nadšenců se vám pokouší připomenout něco, co v životě obce hrálo podstatnou roli, připomenout lidi, na které jste možná již zapomněli a nebo o nich nikdy neslyšeli, připomenout události, které jste prožili nebo o nich slyšeli. Nebylo v našich silách a možnostech vzpomenout na všechno a na všechny. Tak nám to promiňte a my se těm, na které se nedostalo předem omlouváme. A rovněž nám promiňte i případné chyby a nesrovnalosti na které při čtení narazíte.
Kdy byla založena škola v Batňovicích - Zálesí není známo. Zdejší škola pravděpodobně patří mezi nejstarší školy v našem kraji a staří kronikáři dávají její vznik do souvislosti se založením kostela svatého Bartoloměje (1371). Předpokládají, že vzhledem ke skutečnosti, že při záleském kostele bývala fara a u far bývaly školy, mohla být škola v Zálesí již před husitskými válkami. Nicméně první zprávy o existenci školy v Batňovicích - Zálesí pocházejí z dob mnohem pozdějších. Původní škola, která dodnes stojí na stejném místě (byť v přestavěné podobě), se nacházela v dřevěné chalupě pod kostelem sv. Bartoloměje v Zálesí v č.p. 1. Kdy byla postavena rovněž není známo, ale zmínky o ní nalézají se ve starých listinách a záznamech okolo roku 1680.
V 17. století měl záleský učitel dle všech zmínek dohled nad kostelem a je velmi pravděpodobné, že vedl zádušní účty, z nichž nejstarší jsou z datovány rokem 1656, a snad byl, stejně jako učitel v Úpici, zároveň zvoníkem a kostelníkem zdejšího kostela. Vůbec prvním kantorem, o kterém se batňovické kroniky zmiňují, je Jakub Šrejber (pravděpodobně z Velkých Svatoňovic) z roku 1690 (resp. 1695). Po něm následovali Matěj Bělina (1705 - 1740), Jakub Brož (1741 - 1770), Josef Sedláček (1770 - 1778), Jan Jiří Jörka (1778 - 1822) Počet dětí docházejících v roce 1791 do školy v Zálesí činil 108. K tomuto počtu vlastnila škola pouze 7 školních lavic (škamen).
Až do poloviny osmnáctého století bylo rakouské školství ve stavu velmi neutěšeném a málo vyvinutém. V úplných počátcích se nacházelo zvláště obecné školství. Hlavní překážkou byla chudoba měst i venkova, nebylo vhodných budov, nebyly školní pomůcky, učebnice, učitelé byli špatně placeni, chyběli vzdělaní učitelé. Školní docházka nebyla povinná, organizace škol byla nejednotná, dozor nedostatečný. Ke změně došlo až za vlády císařovny Marie Terezie, která se zaměřila především na obecné školství. Na základě návrhu zpracovaného opatem Felbigerem uzákonila v roce 1774 řád pro obecné školy (Allgemeine Schulordnung für die deutschen Normal,- Haupt- un Trivialschulen), a tím položila základ k nové jednotné organizaci nižšího školství. Tímto řádem byla v Rakouské monarchii zavedena povinná školní docházka. Podle zákona byly školy rozděleny na tři stupně. Školy triviální (učily náboženství a triviu, tj. čtení, psaní a počtům a pracovní výchově), měly být ve městech a nejméně v těch vesnicích, kde byla fara. Vyšší byly školy hlavní, které měly být ve všech krajských a větších městech. Na hlavních školách se německy vyučovala také latina, dějepis, zeměpis a zemědělství. V každé zemi monarchie pak měla být v hlavním městě škola normální, jejímž úkolem byla i výchova učitelů a jejich přezkušování, tzv. praeparanda. Zatímco v roce 1775 bylo v Čechách asi 1500 triviálních škol, do přelomu 18. a 19. století se jejich počet zvýšil na 2 500 a do poloviny 19. století jejich počet dále stoupl na asi 3 500. Zákon rovněž obsahoval i ustanovení o povinné školní docházce ve věku 6 - 12 let. Za vlády Josefa II. pečovali o školu kromě dozorců, zpravidla vikářů, ještě krajští komisaři, kteří měli na starosti řádný stav školství a vyučování. Stinnou stránkou Josefovy vlády byla germanizace škol, mateřský jazyk byl trpěn jen v nejnižším školství.
Život škol na území Rakouska upravoval do mnoha podrobností zákoník obecného školství z roku 1805 - Politické zřízení školní (Politische Verfassung), deklarovaný císařem Františkem II. Zákon nařizoval povinnou školní docházku pro děti od 6 do 12 let a opakovací nedělní hodiny pro mládež nad 18 let. Vyučování bylo stanoveno jako celodenní, v rozsahu 20 hodin týdně. Polodenní vyučování bylo povoleno jen tam, kde v důsledku místních poměrů nestačila kapacita školy počtu školou povinných dětí. Prázdniny v triviálních školách byly stanoveny na pět týdnů a jejich termín byl dán místními poměry. Duchovní dozor nad školami měl mít v obci farář, v okrese a kraji pak příslušný církevní správce. Z hlediska materiálních potřeb byly pak školy v péči krajských úřadů. Zákon stanovoval i potřebné vzdělání učitele, který měl být absolventem nejméně tříměsíčního kursu na normální škole, být nejméně 20 let stár a složit učitelskou zkoušku. Učitel měl dále nařízeno, aby tam, kde je to možné, zastával funkci správce kostelního kůru a kostelníka, ale měl na druhé straně zakázáno provozovat hudbu o svatbách ap. Práci učitele měl nejméně jednou za rok prověřovat při návštěvě školy „okresní dozorce školní“ (inspektor). Zákon rovněž předepisoval, že ve třídě nesmí být více než 80 žáků a učit se smělo pouze podle schválených knih ap. Učitelé nebyli příliš dobře placeni, jejich roční příjem se v té době pohyboval mezi 50 - 100 zlatými ročně. Tento malý příjem učitel zpravidla doplňoval vlastním zemědělským hospodářstvím nebo jinou výdělečnou činností a učitel měl také dostávat v obci různou formou naturálie.
Nová zákonná úprava z roku 1805 na jedné straně podřizovala školy více církevnímu dohledu, ale na straně druhé zlepšila jejich hmotné postavení a zvýšila počet žáků navštěvujících školu. Žáci ve vesnické obecné škole se učili především číst, psát a počítat. Důležitou součástí výuky bylo i náboženství (katechismus). Součástí výuky byla i hudba. Chudí žáci dostávali v triviálních školách učebnice zdarma, podobně jako jim byly poskytovány břidličné tabulky, na které se psalo kovovými pisátky. Žáci pravidelně psali i na papíry, podle kterých učitel porovnával, jak pokročili ve znalostech. Ve školách byly zcela běžné tělesné tresty, i když proti nim měla řada pedagogů výhrady a také úřady dbaly, aby děti nebyly bity surově. Školní docházka byla různá podle ročního období, neboť na venkově byly v letních měsících děti více zaměstnány v hospodářství. Vyučovacím jazykem triviálních škol byl mateřský jazyk žáků. Na ostatních školách byla vyučovacím jazykem němčina.
Až do roku 1814 docházely všechny školou povinné děti z přiškolených obcí (Velké Svatoňovice, Batňovice, Malé Svatoňovice a Petrovice) do školy v Zálesí. Jak však dětí ve škole přibývalo, zažádal řídící učitel Jan J. Jörka o přidělení učitelského pomocníka. Tím byl pravděpodobně již v roce 1811(?) ustanoven jeho syn Jan Jörka, který se posléze po smrti svého otce stal správcem školy (1822 - 1844). Uvádí se, že záleský podučitel měl od tamního učitele byt, otop, světlo, prádlo a stravu bezplatně, kromě příspěvků přiškolených obcí. Brzy na to se usnesli obyvatelé Velkých Svatoňovic, aby žáci v zimním období nemuseli docházet do školy v Zálesí, ale aby učitelský pomocník v tom čase vyučoval po 5 dní v týdnu (a to každého dne 3 hodiny) ve Velkých Svatoňovicích. „K tomu cíli a konci zavázala se obec Velko Svatoňovská světnici k vyučování zjednati, cesty pomocníkovy zapláceti a všecky školní potřebnosti zaopatřiti.“ Vyučování v letních měsících pak bylo odbýváno ve škole v Zálesí, v zimních měsících též půldne (odpoledne) ve Velkých Svatoňovicích.
V roce 1825 obdržela škola v Zálesí pole pod kostelem sv. Bartoloměje sousedící se školní zahradou, za které měl místní učitel Jan Jörka ročně odvádět 30 krejcarů jako nájemné kostelu v Zálesí. Pole bylo převedeno škole v Zálesí jako kompenzace nákladů za ošetřování koní úpického faráře, který dojížděl vykonávat bohoslužby do záleského kostela. V roce 1826, po odchodu úpického učitele Viktoriina Geislera do Skalice, připadl též desátek z obce Záleské a Batňovické škole v Zálesí. Tento desátek pobíral každoročně učitel Jan Jörka od místních obyvatel, a to až do roku 1840, kdy desátek připadl zpět úpickému učiteli Antonínu Mojžíšovi jakožto farnímu učiteli (fara byla v Úpici). Roku 1827 navštěvovalo školu v Zálesí již 224 žáků, z toho 30 žáků z Petrovic. Ty byly až do roku 1829 přiškoleny společně s Batňovicemi, Zálesím, Velkými a Malými Svatoňovicemi ke zdejší škole. V roce 1829 byly ze Zálesí vyškoleny a přiškoleny do Strážkovic. Později, v roce 1830, uvolil se řídící učitel Jan Jörka na žádost obyvatel Malých Svatoňovic vyučovat v zimním období místní děti 3x týdně polodenně v Malých Svatoňovicích. Od roku 1842 pak učitelský pomocník František Jörka vyučoval v zimním období v Malých Svatoňovicích každý den.
Občané Velkých Svatoňovic žádali již v roce 1837 zřízení samostatné školy, avšak jejich žádost byla v následujícím roce zamítnuta. Z nařízení zemské správy měla vrchnost neprodleně provést rozšíření školy v Zálesí, avšak k tomu v následujících letech nedošlo, a to ani na naléhání biskupského viktoriátního úřadu v roce 1846. V tomtéž roce sezačali zřízení vlastní školy domáhat i občané Malých Svatoňovic, avšak i jejich žádost byla zamítnuta. Polodenní vyučování během zimních měsíců ve Velkých i Malých Svatoňovicích tak probíhalo na různých místech až do roku 1869. Např. roku 1858 se vyučovalo v domě číslo 119 u krejčího Františka Macha ve Velkých Svatoňovicích a v domě číslo 1 u Paula Baudyše v Malých Svatoňovicích. Roku 1859 se ve Velkých Svatoňovicích vyučování odbývalo v domě číslo 58 u bednáře Bernarda Pitaše, v Malých Svatoňovicích pak u obuvníka Josefa Nývlta v domě číslo 6, v roce 1860 se pak vyučování ve Velkých Svatoňovicích přesunulo do domu číslo 98, v roce 1861 do domu číslo 99. Občané Velkých Svatoňovic nechali v roce 1857 zhotovit pro zimní vyučování 6 lavic pro žáky a roku 1859 byly tyto opraveny a zhotoveny další 3. V roce 1861 pak výuka ve Velkých Svatoňovicích probíhala opět v domě číslo 99, v Malých Svatoňovicích pak v domě číslo 25, v roce 1862 pak ve Velkých Svatoňovicích v domě č. 55 a v Malých Svatoňovicích v domě č. 32.
V roce 1845 byl učitelem v Zálesí jmenován Antonín Hrodek (1845 - 1872). „Když p. Antonín Hrodek v roku 1845 dne 15. ledna co nový učitel do Záleské školy nastoupil a spatřil v jakém bídném stavu stavba té samé se nachází, přitom ještě dle vzhotovené separace všelijaké utensilie, které předchůdce jeho ze svého jmění pro školu potřebné zaopatřil, zapraviti měl, obrátil se k Slavnému Patronátu s tou žádostí, by ta samá věc k vyšetření a povolení k nejpotřebnější stavbě v škole té milostivě uděleno bylo. Na tuto žádost a k vyšetření toho poukázán byl stavitelský mistr p. Ondřej Řezníček, kdežto uznal, že především nové kamna v školní světnici a v učitelově býti musejí, a které také ihned do pořádku uvedeny byly; ostatní však větší potřebná správa ostala bez účinku." Počet dětí docházejících do školy v Zálesí dosáhl v roce 1851 počtu 242 "..a kteří ohledně placu a příležitosti přebídně se učiti a jeden na druhém takřka seděti a tlačiti se musejí“
Revoluční rok 1848 zasáhl do národního školství požadavkem uplatnění českého vyučovacího jazyka jako forma projevu zvýšeného národního uvědomění obyvatelstva. Konkordát z roku 1855 rušil úplně nároky světské moci a vrátil církvi všechnu pravomoc v dosazování učitelstva a v zasahování do vnitřních záležitostí škol, kdežto státu zůstalo opatřování hmotných prostředků. Tato situace se změnila po vydání císařského manifestu v roce 1859, kdy nastalo přechodné období hledání nových cest ve školství a otevřela se cesta přípravy nových školských zákonů.
Porevoluční léta jsou charakterizována chátráním školy i kostela v Zálesí. 2. června 1850 navštívil Zálesí okresní hejtman z Nového Města n/M Jan Nepomuk Lhota a na vlastní oči se přesvědčil o kritickém stavu zdejší školy a kostela. Z jeho popudu byl záleský kostel okamžitě uzavřen, neboť hrozilo jeho zřícení, avšak v případě školy k žádné nápravě nedošlo. Záleský učitel Antonín Hrodek se proto v následujícím roce obrátil prostřednictvím biskupského školního distrikčního úřadu v Náchodě na novoměstské c.k. hejtmanství s žádostí o pomoc. A tak byla již značně zchátralá škola v Zálesí konečně na podzim roku 1852 opravena. „V roku páně 1852 stala se při místní škole v měsíci říjnu a listopadu na udanou žádost nevyhnutelně již dávno potřebná oprava školy jak následuje, totiž: Jedna celá strana střechy domu školního na straně jihozápadní se šindelem pokryla komín, který tím největším nebezpečenstvím hrozil, se opravil, při školní světnici se kol kolem dolejší dvě stěny, věkem již docela zetlelé čili zpráchnivělé podvlékly, polštáře u oken zasadili, 8 školních lavic, kamna a dvéře dvoje nově zřídily. Co se strany výloh na tuto opravu školy týká, slušno podotknouti, že Slavný Patronát té školy potřebný materiál, zednickou a tesařskou práci daroval - přiškolené obce však celý přívoz a ruční práci, což úhrnkem 145 zl. vid. č. obnášelo, zapravily. Za kteréžto lidumilné působení o blaho budoucího občanstva pečovatelům, díky srdečné tímto se vzdávají, s tou snažnou prosbou, by Bůh hojným odměnitelem" Následně pak v roce 1857 byl nákladem obcí Velké Svatoňovice a Batňovice (10 zlatých a 11 krejcarů) zřízen ve třídě stupínek a provedeny další drobné opravy, včetně opravy školní pumpy. Na jaře roku 1861 byl okolo školy postaven nový tyčkový plot a v roce 1862 došlo na opravu komína, včetně přestavby pece a kamen ve školní světnici.Drobné opravy byly pak prováděny každý rok (s vyjímkoou let 1868 a 1869), nicméně stav školní budovy byl již natolik špatný, že vyžadoval radikálního řešení. Na to si však učitelé i žáci museli ještě počkat.
V roce 1862 byla k obci Batňovice připojena osada Kvíčala. Přiškolena však zůstala i nadále k Úpici.
Do života obce i školy krátce zasáhla v roce 1866 válka. 27. června 1866 vtrhlo do Zálesí pruské vojsko a sice „..nejprve přijeli od Sedloňova husaři okolo 8000 mužů, kteří skrz Záles k Oupici co nejvíce se hnali a po všech vrších a skrze osení co lítá zvěř pádili. Poté se objevila pěchota doprovázená dělostřelectvem a vozatajstvem v počtu 15.000 mužů, která se utábořila na loukách, polích a zahradách v Zálesí. V záleské škole se ubytovalo asi deset vyšších důstojníků. Nato vojáci počali rekvírovat vše, na co ve vsi narazili. Byl zabaven a poražen dobytek a první kráva zabitá byla učitelova a pak 8 jiných. Následujícího dne, 28. června se objevila ve vsi pruská vojska znovu. Jelikož však nebylo již z čeho brát, táhla dále. Dne 3. a 4. září táhla vojska skrz Zálesí nazpět.
Přeměna ústavního zřízení monarchie znamenala připuštění jisté míry samosprávy jednotlivým zemím, obsahovala i zásadu, že školství je také zemskou věcí. Český zemský sněm přijal v letech 1864 - 1868 několik zákonů, jejichž zásady se staly v roce 1869 vodítkem novému říšskému zákonu o obecných školách. Školní zákon Leopolda von Hasnera o Všeobecné povinné školní docházce ze 14. května 1869 podstatně zmodernizoval zastaralé předpisy a prodloužil základní školní docházku o dva roky, tj. od 6 do 14 let věku dítěte. Dosavadní systém škol triviálních, hlavních a normálních byl zrušen a nahradily ho pětiletá škola obecná a tříletá škola měšťanská. Z měšťanské školy bylo možno dále pokračovat ve studiu na středních školách (především reálkách), pokud si žák nevybral již po obecné škole některou z gymnaziálních výuk. Po střední škole mohla následovat universita nebo technika. Hasnerův zákon znamenal též významný krok při emancipaci školství ze závislosti na katolické církvi, umožňoval podstatně kvalitnější přípravu učitelů i výběr vyučovacího jazyka pro české země ze dvou (češtiny a němčiny). Na přelomu 19. a 20. století připadala jedna základní národní škola asi na 1 000 obyvatel a všechny děti školou povinné také do školy chodily. Díky tomu, že v českých zemích téměř neexistoval ve druhé polovině 19. století analfabetismus a že se zdárně rozvíjela industrializace, mohly se postupně uplatnit všechny typy středních i vysokých škol.
Současně s přijetím nového zákona došlo i k reformě řízení školství. S účinností od 1. 12. 1969 byly zřízeny c.k. školní rady, které převzaly pravomoci dřívějších vikariátních úřadů.
V roce 1870 byla ve Velkých Svatoňovicích zřízena nová budova pro vyučování a záleský učitelský pomocník zde začal vyučovat v zimních i letních měsících. Navíc bylo zrušeno zimní vyučování v Malých Svatoňovicích a zdejší děti docházely do Velkých Svatoňovic. V červenci podali obyvatelé Malých Svatoňovic prostřednictvím místní školní rady žádost, aby bylo zajištěno vyučování v Malých Svatoňovicích a děti nemusely chodit do školy ve Velkých Svatoňovic. Okresní školní rada jejich žádosti vyhověla. Místní školní rada proto zajistila byt pro vyučování, nechala zhotovit potřebné školní lavice a 5. října bylo v Malých Svatoňovicích zahájeno celodenní vyučování, které zabezpečoval podučitel ze školy v Zálesí.
V roce 1872 umírá zdejší řídící učitel Antonín Hrodek a na jeho místo je jmenován Jan Hlaváček (1872 - 1875). Jeho působení na škole v Zálesí bylo krátké a škole mnoho dobrého nepřineslo. Pozůstatkem činnosti řídícího Hlaváčka je zmínka jeho následníka Františka Jörky, kterému se nelíbil hlavně způsob, jakým jeho předchůdce nakládal se školními pozemky. V souvislosti s prodejem pozemku na stavbu splavu se můžeme ve školní kronice dočíst: „..Tento pytomý protokol sepsal pan Jan Hlaváček, učitel v Zálesí, ale sám sebe, vlastně o školních pozemcích ani zmínky neučinil, ačkoliv na těchto největší škoda se děje, nepodepsal z té příčiny, by nástupcové školy o jeho přílišné sobeckosti vlastně lakotnosti se nedozvěděli. Vědělť dobře, že jeho panování na škole v Zálesí dlouho trvati nebude; nebo ačkoliv teprv 28 roků stár, bylo Zálesí již jeho čtvrté místo učitelské a nyní po 9 letech je již opět na 4 místě v Moravě učitelem. Při sepsání toho protokolu o vystavění splavu na potoku Rtyňce ani se o školních pozemcích, ačkoliv se na nich každoročně veliká škoda stává se nezmínil a to z té příčiny, by jenom od mandlíře Viléma Knoblicha všelijakých věcí zdarma obdržel. O majetek školy se nestaral, jen když on měl a nepomyslil na to, jakou škodu nástupcové tímto vystavěným splavem na pozemcích č.parc. 686, 687, 693, 1055 každoročně trpěti budou".